St. Jean Pied de Port - Reisverslag uit St.-Jean, Frankrijk van Karin Broek - WaarBenJij.nu St. Jean Pied de Port - Reisverslag uit St.-Jean, Frankrijk van Karin Broek - WaarBenJij.nu

St. Jean Pied de Port

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

02 April 2022 | Frankrijk, St.-Jean

11.50 uur op een terrasje voor het treinstation van Bayonne. Eerst, met de hulp van een aardige medewerkster, een kaartje gekocht voor het laatste stuk naar St. Jean. Maar de trein vertrekt pas om 14.20 uur dus nog tijd genoeg en een lekkere cappuccino en een croque monsieur besteld. Vlak voor Bayonne had ik in de bus even zicht op de besneeuwde toppen van de Pyreneeën, indrukwekkend. De reis tot nu toe is goed verlopen, gelukkig af en toe even weggedommeld en niet veel last gehad van mijn rusteloze benen. Het was druk in de bus. Ook 's-nachts in Parijs nog volop mensen die in- en uitstappen.

Op weg naar de eindbestemming zaten er nog wel 20 pelgrims in de trein en bij aankomst in St.Jean zag ik er nog veel meer. In de trein een Amerikaanse jongen ontmoet die de camino wil lopen voor hij zich dit jaar aansluit bij de orde der Franciskanen. Vol passie vertelde hij over zijn geloof en de studies die hij daar allemaal over gedaan heeft.

In St. Jean is de eerste route naar het Pelgrimskantoor waar je ingeschreven wordt en een pelgrimspaspoort kunt kopen, zonder mag je nergens in de herbergen slapen. Ik had er al een (nog bedankt Sabine). In de herberg mijn slaapzak op mijn bed (gelukkig heb ik een onderbed toebedeeld gekregen) en daarna wat rondgewandeld in het plaatsje tot het tijd was om te eten. In een restaurantje gegeten met een Belg die de afgelopen maanden half Europa doorgewandeld heeft, dus hij had van alles te vertellen. Lekkere lamskoteletjes gegeten met een glas plaatselijk bier.

De route naar Ronchesvalles die normaal gelopen wordt is wegens de sneeuw gesloten. Nu moet iedereen de route via Valcarlos nemen. Op de kaart te zien is dat voornamelijk asfalt. Ook deze weg was vanmorgen nog ondergesneeuwd liet iemand van het pelgrimskantoor op een foto zien. Twee mensen die niet wisten dat de originele weg afgesloten was, of eigenwijs waren, zijn door een helikopter van de berg gehaald!!

Hopelijk haal ik vanacht enkele gemiste slaapuurtjes in en kan dan morgen fris en fruitigaan de eerste wandeldag te beginnen.

• 02 April 2022 - 23:28

Kristina Wilkening:

Hi Karen (engergizer bunny), I found your blog! I am so looking forward to reading more! I feel the desire to do another Camino, too. Good luck....and buen camino, my friend!

• 02 April 2022 - 23:52

Marie-José Van Keulen:

Hallo Karin de eerste dag gaat beginnen,je hebt al leuke ontmoetingen gehad toen je aankwam,ik hoop dat je een goede nachtrust hebt zodat je morgenvroeg goed kunt starten,heel veel succes bij je start van je pelgrims loop,hou je goed en wandel ze.
    Lieve groetjes van
    Marie-José XX

• 03 April 2022 - 09:01

Marina:

Goede reis lieve Karin!

• 03 April 2022 - 09:24

Sabine Verhoeven:

Buen Camino lieverd. Geniet.
    Heb al genoten van je eerste verhaaltje

• 03 April 2022 - 17:00

Cobi :

Fijn dat het begin zo goed is verlopen

• 03 April 2022 - 18:28

Tineke:

Wat een leuke mensen heb je alweer ontmoet. Heel veel mooie tochten gewenst, ik loop elke dag een stukje met je op ☺️

• 03 April 2022 - 19:08

Ria Swinkels-de Laat:

Het begin is gemaakt. Gezien je optimistische verslag is de eerste dag is al heel erg prettig verlopen met leuke mensen en hun verhalen.

• 03 April 2022 - 20:34

Truus Mulder:

Hoop dat je een mooie dag hebt mogen beleven, ik vind het leuk om je te volgen .

• 03 April 2022 - 20:52

Mari Van De Kerkhof:

Karin, wat een interessant begin. Beloofd veel goeds! Het ga je goed en geniet er van. Groetjes van ons.

• 03 April 2022 - 23:17

Mariëtte :

Ha Karin, een goede start morgen, een heerlijk gevoel om weer op pad te gaan. Hoop dat je veel moois ontmoet onderweg! Buen Camino!

• 04 April 2022 - 07:18

Bea:

Super stoer zus

• 04 April 2022 - 09:51

Willy:

Hoi Karin,

Goed bezig.
    Vandaag voor de eerste keer naar de Griek, in een serie van ?. Loop niet te hard en doe er gerust je tijd over ☺️
    De weersverwachting ziet er goed uit, voor jou dan.

Buen viaje.

• 04 April 2022 - 09:55

Cor Janssen:

Hoi Karin leuk verslag van onze pelgrim muzikant. Contacten met andere mensen is ook heel interessant. Wij wensen je heel veel plezier met jou eerste wandeldag.

• 04 April 2022 - 12:01

Yvonne(ke):

Hey Maatje, fijn te lezen dat je van start kon gaan zonder vervelende hobbels. Ik ervaar weer hoe leuk jij schrijft. Veel wandelplezier!

• 04 April 2022 - 13:14

Ad Timmers:

Heel veel succes, dapper ! Geniet, ook al zal het soms zwaar zijn ! Groetjes Ad.

• 04 April 2022 - 18:04

Betty:

Betty
    Wat heb je al meegemaakt in de eerste dagen, veel mensen gesproken. Nou zet um op en geniet ervan