Ronchesvalles - Zubiri - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Karin Broek - WaarBenJij.nu Ronchesvalles - Zubiri - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Karin Broek - WaarBenJij.nu

Ronchesvalles - Zubiri

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

04 April 2022 | Spanje, Zubiri

Zondag 3 april

Jammer genoeg niet echt goed geslapen, ik had kramp in mijn tenen en die wilde niet weg. Vandaag dus bewust veel water gedronken, hopelijk was dat het probleem en slaap ik vanacht beter. Om half zeven op, en een ontbijtje van twee geroosterde boterhammen met jam en een kop thee gehad. Ik wacht tot het licht is en vertrek om half acht. De route van vandaag heb ik voorheen nooit gelopen dus ik ben benieuwd. Het wordt mooi weer, de zon laat zich al zien en het waait bijna niet. Bij een bakker een koffiebroodje gekocht. Het is echt druk,voor een achter mij pelgrims. Ik loop even op met een Ier die nu in Mexico woont. Hij vertelt dat het, waar hij woont, al zes maanden niet meer geregend heeft en de mensen twee dagen per week geen water hebben in hun huis! Later ontmoet ik een Australiër met zijn zoon van 15 jaar en twee meisjes, een uit Estland en een uit Tsjechië. Hoe hoger ik kom hoe dikker de pak sneeuw. Het is niet fijn lopen over de autoweg en na het dorpje Ventas is dat nog een heel eind tot Ronchesvalles. Nergens de mogelijkheid om even te gaan zitten. Om vier uur aangekomen, een Amerikaanse had de route getrackt 18,8 miles (30 km). De ontvangst door de vrijwilligers is zeer gastvrij. Een lekker kopje thee en nadat ik me ingeschreven heb en meteen het avondeten en het ontbijt kon boeken, heb ik lekker gedoucht en m'n was weggebracht. Die wordt voor € 4,- gewassen en gedroogd. Daarna lekker een biertje gedronken en om 19.00 uur aangeschoven bij het eten. Ronde tafels met 8 stoelen dus dat is gezellig met andere pelgrims. Australië, Engeland, Denemarken, Italië en België waren vertegenwoordigd aan mijn tafel. Een drie gangen maaltijd voor £ 11,-, inclusief wijn en het was lekker. Tegen negen uur terug naar de herberg, wel erg vroeg om te gaan slapen maar dat is gelukkig goed gelukt! Morgen Zubiri.

Maandag 4 april

Wat een fantastische dag! De zon schijnt volop als ik, na een lekker ontbijtje, tegen 8 uur vertrek. Het eerste stuk toch weer over de autoweg ivm de sneeuw. Na enkele kilometers staat er een politieauto die wijst dat vanaf dat punt de route weer begaanbaar is. Prachtige vergezichten, enkele vale gieren gezien. Als lunch mijn eerste tortilla con patatas, heerlijk. Daar ontmoet ik een Nederlands meisje Marije uit Haarlem, gezellig gekletst. Daarna werd de route wel wat zwaarder met rotspaden. Opletten hoe en waar je je voeten neerzet,voor mij schuift een wat oudere Italiaanse man onderuit over een ijzig stuk en even later gaat een vrouw op haar gat een stukje naar beneden. Ik kom gelukkig heel in Zubiri aan. In een barretje weer een verdiend glaasje bier gedronken met vader Grant en zoon James uit Australië. De gemeentelijke herberg is dicht dus een particuliere gezocht. Hier kan ik ook weer eten en ontbijten. Morgen Pamplona.


  • 04 April 2022 - 19:06

    Cor:

    Laat ze maar schuiven. Als jij maar overeind blijft. Gewoon voorzichtig aan. Rustig naar Pamplona. Je loopt nu de bergen uit dus waarschijnlijk worden de paden beter. Houd je taai kanjer!

  • 04 April 2022 - 19:32

    Suus:

    Klinkt goed mam!
    Alweer veel leuke ontmoetingen lees ik, dat is toch wel het mooie aan zo'n pelgrimstocht

  • 04 April 2022 - 19:34

    Suus:

    Ah, de smiley stopt mijn bericht.

    Ik schreef nog dat ik hoop dat je de sneeuw nu achter je laat en het mooie weer tegemoet loopt. Geniet van alles, dikke kus van Suus

  • 04 April 2022 - 19:37

    Ferry:

    Heel goed bezig Karin!
    We zijn trots op jou. Ga zo door !

  • 04 April 2022 - 19:53

    Cobi:

    Het klinkt gezellig Karin.
    Fijn dat het weer goed is. Wel jammer v d sneeuw.
    Ik duim voor zon, you go girl !

  • 04 April 2022 - 20:31

    Sabine Verhoeven:

    Wat heb je in zo'n korte tijd al weer mooie en leuke contacten gehad. Nu inderdaad maar hopen dat je de sneeuw achter je kunt laten en het zonnetje tegemoet gaat. Liefs

  • 04 April 2022 - 20:51

    Ingrid:

    Wow 30 km! Niet te geloven en daarna gewoon weer door zonder pijn. Onze Frodo loopt gewoon verder. Klinkt goed allemaal. Genieten mam

  • 04 April 2022 - 20:58

    Cor Janssen:

    Verslag van Zondag en Maandag gelezen. Met al die nationaliteiten, zal Engels wel de voertaal zijn denk ik. Wel lekker als je een Haarlemse ontmoet.Karin succes met wandelen, je bent een bikkel.

  • 04 April 2022 - 21:22

    Jan Rooijakkers:

    Wat een top prestatie, heel mooi om te lezen je reisverslag, en succes morgen met de volgende etappe .

  • 04 April 2022 - 21:35

    Maria Van Hout :

    Twee dagen op pad en al zoveel leuke contacten!
    Een flinke tocht 30 km. Knap hoor!!!
    Geniet ervan en nog heel veel leuke ontmoetingen!

  • 04 April 2022 - 21:49

    Truus:

    Dag Karin, ik ken je nog niet zo goed als “nieuwe” buurvrouw , maar dat je 30 km. loopt in de sneeuw nou dat vind ik heel dapper en wist ook niet dat je dit al vaker had gedaan !
    Ik geniet van je verslagen en zo leuk al die verschillende nationaliteiten met al hun verhalen !

  • 04 April 2022 - 22:31

    Mariëtte :

    Ik las dat er in 2021 door een nederlands stel een nieuwe albergue is geopend, tussen Leon en Astorga( nog even te gaan, haha) in Villares de Orbigo. Alberguevillaresdeorbigo.com
    Ik loop in gedachten met je mee Karin, krijg onmiddellijk het pelgrimsgevoel, word er blij van! Blijf lekker jezelf en geniet!

  • 04 April 2022 - 22:48

    Marjo Nent:

    Hoi Karin, knap van jou om 30 km te lopen op een dag. Leuk om je verslagen te lezen. Kijk goed uit in de bergen met sneeuw.
    Succes morgen!

  • 05 April 2022 - 04:12

    Francien:

    Wauw wat weer een begin van je tocht. Blijf op de been met de modder en sneeuw. Je zit alweer in je vlo, geniet er maar heerlijk van. Buen Camino

  • 05 April 2022 - 08:51

    Ingrid Timmermans :

    Heerlijk de ochtenden, frisse lucht van de lente !
    Geniet ervan !

  • 05 April 2022 - 09:01

    Yvonne(ke):

    Joepie de poepie! Jij bent gelukkig op de been gebleven met dat witte goedje om je heen. Op nu naar de zon. Leuk te lezen dat je wéér geniet van je omgeving, toppertje!

  • 05 April 2022 - 19:56

    Erik:

    2 dagen en al zoveel mensen ontmoet en wat biertjes gedronken. Je doet het goed. Hou vol.

  • 05 April 2022 - 21:02

    Saskia:

    Ons Karnneke, wat ben je goed bezig, leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet, gezellig.ik hoop wel dat je niet teveel over de autoweg hoeft te lopen.succes mop

  • 06 April 2022 - 12:21

    Hanneke Plugers :

    Hey Karin,
    leuk om je verslagen te lezen.
    Ik ga je zeker volgen.
    Heel veel wandelplezier!
    Groetjes
    Hanneke

  • 06 April 2022 - 17:58

    Betty:

    Wat geweldig wat jij allemaal in 2 dagen gedaan hebt petje af. 30 km en dat bijna in de sneeuw. En leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet en een praatje mee maakt, sjapo voor jou karin.heel veel loop plezier de komende dagen en groetjes

  • 08 April 2022 - 20:23

    Hester :

    Goed bezig lief Nichtje, trots op jou . X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 116683

Voorgaande reizen:

01 April 2022 - 08 Mei 2022

Nog één keer!?

03 Maart 2017 - 30 April 2017

Via de la Plata

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: