Alberguería en Xunqueira de Ambía - Reisverslag uit Xunqueira, Spanje van Karin Broek - WaarBenJij.nu Alberguería en Xunqueira de Ambía - Reisverslag uit Xunqueira, Spanje van Karin Broek - WaarBenJij.nu

Alberguería en Xunqueira de Ambía

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

12 April 2017 | Spanje, Xunqueira

In de categorie zwaarste etappe, wint de etappe van vandaag. Het venijn zat in de staart. Vanuit Campobecerros ging het de hele ochtend bergafwaarts richting Laza. Je raakt niet buiten adem maar het is toch vermoeiend. De route is 27 km en de temperatuur vandaag 27 °. Na Laza gaat het weer bergop, eerst een breed grindpad. Volgens Maria heten deze Coupe de Feu, als er brand uitbreekt voorkomt zo'n breed pad dat het vuur zich verder verspreidt. We weten dat het de laatste vijf kilometer stijl omhoog gaat, 500 meter stijgen in 5 km. Nou, ik heb me nooit voor kunnen stellen hoeveel 500 meter stijging is, nu weet ik het! Niet volgens de haarspeldbocht-methode maar gewoon recht omhoog klimmen. Op een gegeven moment denk je dan, als je bij de toppen van de bomen bent, bij de volgende bocht zijn we er. Ik zal er niet om liegen maar dat heb ik minstens tien keer gedacht. Na iedere twintig meter stoppen om op adem te komen. Het waait nogal op die hoogte waardoor er wolken van pollen uit de bloeiende naaldbomen in de lucht zweefden. Echt uitgeput op de top aangekomen hoefden we gelukkig nog maar een kilometer naar het dorp. De herberg hier wordt gerund door een man die van alle pelgrims die hier gelogeerd hebben een schelp met de namen erop opgehangen heeft in zijn bar, je weet niet wat je ziet, ongelofelijk veel. Er is geen restaurant dus we eten een broodje kaas met een glaasje wijn.
Vanmorgen pas om half negen op pad, nog nooit zo laat vertrokken, maar geen probleem maar 21 km te gaan. Weer een warme dag, na een half uur loop ik al in mijn blousje. De naaldbomen maken plaats voor loofbomen. Landbouw en soms moet je een boer met wat koeien voor laten gaan, anders word je op het smalle pad ondergelopen. Weer veel bergafwaarts, de bergen lijken minder hoog vanaf hier. Morgen Ourense, ben benieuwd of we een processie gaan zien, Witte Donderdag is een heel belangrijke dag in de Heilige Week in Spanje.

  • 12 April 2017 - 17:35

    Ingrid:

    Oh wat een mooie foto's weer mam! met die gridjes kan ik het allemaal niet heel geod zien maar dat komt goed als je weer terug bent met een mooie dia show!
    nog maar een week te gaan dus, wat gaat het ontzettend snel!
    ik hoop dat het een prachtig Paasweekend wordt!
    Veel liefs Ingrid

  • 12 April 2017 - 18:46

    Cobi:

    Hi Kaatje. Tsjonge jonge wat een wandeling zeg. Ik kan me voorstellen dat je moe was. Niet normaal zo'n stijging. Je mag echt trots zijn op jezelf. Dit was wel een vuurproef en dat na al weken zulke afstanden te wandelen. Geen pijn aan je knieën vanwege de stijging? Petje af, ik zou dat niet kunnen. Elke keer bekijk ik de kaart en vind het onvoorstelbaar dat je zo ver bent gelopen. Jammer dat er alleen maar een broodje kaas op je lag te wachten. Dan was een uitgebreid diner wel op zijn plaats geweest. Maar goed. Je bent er bijna. Hou vol en weer veel succes gewenst voor de laatste week. Dikke kus.

  • 13 April 2017 - 10:08

    Sabine:

    Hey vrouwke, wat ben je al ver, en wat een heerlijk foto's zoals Ingrid al zegt, ik kom ze graag ene keer bekijken op ware grote. Wat een pittige tocht heb je achter de rug, maar wel mooi doen! Geniet nog even van je vrijheid en tot snel, knuffel

  • 13 April 2017 - 19:28

    Marie-José Van Keulen:

    Hier ben ik weer Karin,je laatste week gaat nu in en je bent nog steeds aan 't lopen/wandelen,alles bij elkaar een hele wandeling maar nog steeds met goeie moed knap hoor al die kilometers die je al gehad hebt en er komen er nog meer de komende week,ben je nog een processie tegengekomen op witte donderdag want het zijn belangrijke dagen in Spanje..witte donderdag goeie vrijdag en dan Pasen op Zondag en Maandag,je zult er best wel wat van meekrijgen deze heilige week,hoorde van Cor dat hij je volgende week donderdag gaat afhalen en dan ben je weer thuis na een ""geweldige"" tocht door Spanje..Karin loop ze nog en geniet er van..succes de laatste lootjes en je hoort nog wel van mij...SUCCES Kanjer..knuffel en liefs Xx

  • 13 April 2017 - 23:40

    Ria Ebben:

    Hoi Karin wat blijft het toch fantastisch om je te volgen en wat knap bergje op en bergje af wat een kanjer ben je toch geniet van de paasdagen daar en geniet vooral van je laatste week ,we komen mekaar zeker weer tegen bij de muziek veel wandelplezier nog en voor de laatste kilometers succes ☺️
    Groetjes van ons

  • 14 April 2017 - 21:59

    Greet Schoneveld:

    Hai Karin, Tjonge jonge dat is afzien zo in de warmte. Nu is het hier ook niet alles hoor, de temperatuur bijna beneden nul.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 772
Totaal aantal bezoekers 116671

Voorgaande reizen:

01 April 2022 - 08 Mei 2022

Nog één keer!?

03 Maart 2017 - 30 April 2017

Via de la Plata

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: