Weer thuis - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Karin Broek - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Karin Broek - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

15 Mei 2005 | Nederland, Eindhoven

Het is inderdaad een feestavond geworden de dag van aankomst in Santiago. 's Avonds met een aantal pelgrims gegeten en omdat het een speciaal feestweekend was hebben we tot midden in de nacht op straat gedanst en achter een bandje aangelopen dat door de straten trok. Met iets teveel wijn op naar bed en de volgende ochtend weer op pad. Er zijn nog meer dan 90 km te volbrengen naar Finisterra. Waar ik eerlijk gezegd niet meer op gerekend had was dat me nog flink wat stijgen en dalen te wachten stond. De eerste dag 22 km en dat was maar goed ook, het duurde enige tijd voor ik de spijker in m'n hoofd kwijt was. Niet veel pelgrims doen dit laatste stuk nog, in de herberg in Negreira slapen vandaag ongeveer 20 mensen. Ik loop met Seppy het dorpje in om wat te eten maar we vangen bot, we horen als we om 5 uur binnen komen dat de kok pas om 8 uur komt en moeten ons tevreden stellen met een broodje. Maar weer op tijd naar bed, ik heb nog wat in te halen van de vorige nacht.
Maandag naar Santiago de Olveiroa
Deze ochtend staat om 6 uur de guardia civil binnen!! De politieagent heeft een briefje met een 06 nummer en informeer bij iedereen of dit nummer bekend is. Het blijkt van een meisje te zijn dat inderdaad ook in de herberg slaapt en nadat ze zich heeft aangekleed gaat ze met de politieman mee. Naderhand hoor ik dat ze getuige was van een vechtpartij en de politie daarover had geïnformeerd, als dank word je dan dus 's morgens vroeg uit je bed gelicht om een proces verbaal in te vullen!!!!
Een feestdag vandaag, Cor en ik zijn 30 jaar getrouwd, dus ik bel hem 's morgens om kwart voor 8 even op om hem met mij te feliciteren!
Vandaag een lange etappe voor de boeg, 34 km. Het is weer droog als ik vertrek, de afgelopen nacht heeft het flink geregend dus er valt wat modder te verwachten. De etappe is echt heel erg mooi, prachtige natuur maar er zijn heel weinig plaatsjes onderweg. In de herberg aangekomen kan ik me inschrijven voor het avondeten, soep met brood. Na de douche gaan we met enkele pelgrims naar de plaatselijke bar waar we gezellig een paar uurtjes doorbrengen. De avondmaaltijd is heel gezellig met iedereen rond een grote tafel.
Dinsdag naar Fisterra (Finisterra)
De herberg is echt mooi alleen zit er deze ochtend een man opgesloten in de wasruimte. Iedereen probeert de deur open te krijgen maar er zit geen beweging in. Als zich om half 8 nog geen hospitalero heeft laten zien zit er niets anders op dan de deur in te trappen. Er wordt een briefje geschreven met uitleg en iedereen gaat op weg. De bar waar Seppy en ik een ontbijtje dachten te eten is niet open, ondanks de belofte dat dat wel zo zou zijn. In de volgende bar staat er op de muur een waarschuwing voor de pelgrims: de eerste 15 km geen bar of winkel, dus eet en drink hier! De waarschuwing is legitiem dus ik eet m'n ontbijtje en bestel een broodje voor onderweg met gebakken ei en koop ook een kartonnetje frisdrank. Weer op weg begint het al snel te regenen en niet lang daarna te stortregenen. Er is geen houden aan, kletsnat! Als het eindelijk even droog wil zijn ga ik aan de kant zitten om m'n broodje op te eten. Een Duits meisje zit naast me, ze is haar vriend kwijt. De vorige dag is hij niet aangekomen in de herberg. Nu vertelt ze dat ze ruzie hadden en hij misschien wel terug is gegaan. Heel sneu. Gelukkig stopt het weer met regenen en breekt zelfs de zon door. Ook deze dag is 34 km lang, maar het is echt de moeite waard, prachtig gewoon. Ik word ongeduldig, wil de zee zien! Na enkele heuvels is het dan zover, écht blauw! Moe maar voldaan kom ik in Fisterra aan, je loopt het stadje binnen via een leistenen kustweg voor voetgangers. Als ik de bebouwde kom inloop zitten daar enkele pelgrims op een muurtje. Een jong stelletje heeft daar een huis gehuurd en trakteert ons op een drankje. De herberg staat midden in het centrum. Ik krijg m'n allerlaatste stempels en een oorkonde. 's Avonds gaan we met 10 man naar het strand om naar de zonsondergang te kijken. Ik bel Cor op om dit moment met hem te delen. We barbecuen wat vlees en roosteren aardappels en drinken de wijn die we meegenomen hebben. De volgende ochtend loop ik de laatste 3,5 km naar de kaap, écht het einde van mijn tocht.
's Middag wordt het prachtig weer en maak ik in m'n eentje een strandwandeling. Ik moet nog een schelp zoeken, mijn Jacobsschelp en die vind ik ook, een hele mooie.
Donderdag terug naar Santiago en in de kathedraal heb ik heel veel kaarsjes aangestoken, voor iedereen die ik ken. Daarna nog wat souveniertjes gekocht en met de nog aanwezige bekende pelgrims gegeten. Vrijdagochtend uitgeslapen en om 11 uur naar het busstation. De busreis was niet echt leuk. De chauffeur van de eerste etappe deed dit duidelijk voor de eerste keer. Overal moest hij de weg naar het busstation vragen waar we nieuwe passagiers oppikten. Twee uur te laat kwamen bij de transferplek aan en dus was er geen tijd om te eten. De tweede transferplek was midden in de nacht en daar moest ik als enige pelgrim in een bus die naar Eindhoven zou gaan. Niemand in de bus die ik kende en jammer genoeg ook geen dubbele zitplaats meer vrij waar ik een beetje had kunnen liggen om te slapen. De chauffeurs waren heel onvriendelijk, het toilet was kapot en mocht dus niet gebruikt worden en mijn handbagage met wat eten, drinken en toiletspullen werden me uit m'n handen getrokken met de opmerking dat er niet gegeten mocht worden in de bus dus dat m'n tasjes onderin bij de bagage moesten. Daar ging m'n voorzichtig bewaarde Torte de Santiago! Bij de eerste stop toch maar zo brutaal geweest om m'n spullen weer terug te pakken en een beetje pissig de chauffeur duidelijk gemaakt dat ik niets zou eten en de tassen boven m'n hoofd gelegd.
M'n welkom in Eindhoven was heel erg leuk!!! Cor, Suzanne, Ingrid en Jeroen waren er natuurlijk maar ook enkele familieleden én mijn band die een welkomsserenade voor me gespeeld heeft én iedereen had bloemen voor me meegebracht.

Ik ben een heel tevreden en gelukkig mens, blij weer thuis te zijn. Een hele ervaring rijker die zijn nawerking nog lang zal hebben denk ik.

Nogmaals allemaal hartelijk bedankt voor alle reacties op wat voor manier dan ook.

  • 15 Mei 2005 - 22:16

    Cor:

    Ze is weer terug, Joepie!!!!!!!
    En ALLES is weer als vanouds... alsof ze niet is weggeweest.
    Wat een kanjer!!

  • 16 Mei 2005 - 11:28

    Ton Versteeg:

    Lieve Karin
    Een welkom thuis van mij meteen verschrikkelijke dikke knuffel!!!
    Ton.

  • 16 Mei 2005 - 14:16

    Cobi:

    ha kaatje

    welkom thuis meid,je hebt het volbracht.
    Geweldig hoor.
    Als je op je gewone mailadres kijkt heb ik daar een berichtje gezet .
    Groetjes en een dikke kus.

  • 16 Mei 2005 - 18:22

    Jan B:

    Welkom terug en gefeliciteerd met je grootse prestatie.
    En nu weer bridge theorie doornemen hé, want je bent er wel lang uit geweest.
    Hopelijk tot woensdag.

  • 16 Mei 2005 - 18:30

    Marina:

    voor het laatst op deze site, jij bent weer thuis, ik ook al is het met het gevoel dat ik nu lekker aan de dag wil beginnen....
    veel sterkte met wennen en weer in je ritme komen en veel genoegen met het na-beleven van je reis, hoor!!
    dag dag
    marina

  • 16 Mei 2005 - 18:45

    Nellie Meenk:

    Gefeliciteerd! Meer woorden heb ik niet, ik ben sprakeloos van zo'n hele onderneming en dat je het hebt gered!!! Rust uit, geniet en slaap vooral een beetje bij!


    Nellie

  • 16 Mei 2005 - 19:24

    Oswald:

    Van harte proficiat Karin
    en nogmaals bedankt voor de echt mooie reis verhalen.Ik wens u en Cor het allerbeste en nog heel veel geluk.
    Volgend jaar zijn wij er opnieuw als hospitalero zien wij u daar ook nog eens terug ?samen met Cor ???
    Groetjes Oswald
    oswald.kyndt@pandora.be

  • 16 Mei 2005 - 19:49

    Corrie En Piet:

    Zo Karin,van harte gefeliciteerd en welkom thuis.We zullen je verhalen wel missen,altijd weer erg boeiend.Geniet maar flink na met deze enorme ervaring erbij,je bent nu vast een rijker mens!!!liefs uit Zevenbergen!

  • 17 Mei 2005 - 08:35

    Renger:

    Hoi Karin,
    Wat jammer dat je terugreis een beetje in het water is gevallen. Jammer ook dat we in San Sebastian zo snel afscheid moesten nemen, zeker als je weet dat de verschillende bussen nog zeker 400 km achter elkaar aangereden hebben. Ik heb ook niet kunnen beschikken over een 'eigen dubbele stoel'maar had wel een geode bus, goede chauffeurs en leuk gezelschap. Een jong stel dat uit Nepal kwam kon mij, en ik hen, veel vertellen en dat hebben we dan ook gedaan. Slapen doe je niet veel maar toch heb ik zo'n uurtje of vijf kunnen ronken, dus uiteindelijk wel verreisd, maar niet kapot aangekomen in Utrecht, waar de familei wachtte. Niet zo'n mooi feest als ik bij jou lees, maar wel weer fijn. Toch even een paar dagen wennen. Gijsje heeft in de afgelopen 6 weken toch een stuk ruimte gehad waarvan ze nu weer iets moet inleveren en zo gaat dat ook met mij. Nu, dinsdag, hebben we onze draai weer gevonden en kan ik aan de slag met jou adviezen. Ik wil je, nu daar geen tijd voor was op de terugreis, op deze manier nogmaals hartelijk danken voor jou bjidrage aan mijn geslaagde camino. Ik hoop dat jij ook weer 'in kunt lopen 'in het na-camino'se tijdperk', wens jou en Cor veel geluk en hoop dat we elkaar- met partners, zullen ontmoeten.
    Veel geluk en hoop tot ziens.

    Renger

  • 17 Mei 2005 - 12:30

    Seppy:

    Lieve Karin,
    Wat leuk om onze laatste dagen nog even op schrift te zien. Wat jammer voor je dat je zo'n vervelende terugreis hebt gehad. Sandra en ik hebben op het vliegveld gebivakkeerd (niet geslapen). Gerrit en Jesse stonden op Schiphol met bloemen op me te wachten. Fijne thuiskomst.
    'k Heb nog enkele leuke foto's van je en zal zorgen dat je die zo snel mogelijk krijgt! Bon camino (want de weg loopt door....) Tút, Seppy

  • 17 Mei 2005 - 17:00

    Margo:

    karin,
    nogmaals gefeliciteerd met deze fantastische tocht en overwinning voor jezelf. heerlijk om ook weer thuis te zijn, lijkt me. geniet ervan en dank heel veel dank voor je heerlijke reisverslag.
    tot gauw,
    margo

  • 17 Mei 2005 - 21:40

    Franca Siebers:

    Welkom thuis collega!
    Je was voor mij al een kanjer, na deze missie ben je voor mij een ere-kanjer!! Geniet van alle mooie herinneringen én van het samenzijn met manlief en kinderen. Bij deze ook alvast veel succes met de start van je nieuwe job bij UV.
    Liefs met een knuffel, Franca

  • 19 Mei 2005 - 15:33

    Grote Karin:

    Lang zal Kaatje leven, lang zal Kaatje leven, lang zal Kaatje leven in de gloria, in de gloria, in de gloria! Hieperdepiep HOERA!!!!!!
    Geweldig Pelgrim!
    En nu aan je memoires beginnen!
    Karin

  • 22 Mei 2005 - 15:30

    Gerard:

    Karin,
    Wat een ervaringen en wat een moed om de camino incl Finisterre te lopen.
    Ervaringen die je evenals Cockie en ik nooit zullen vergeten.Wij zijn NU in New York op uitnodiging van 3 pelgrims van de Camino tocht in 2004.We bezoeken met hen de stad en we mogen hun apartement gebruiken zo lang we willen nu willen wij 10 dagen blijven.Later in het jaar komen ze naar Nederland en zijn zij bij ons te gast.
    Karin de ervaringen van de Camino vergeet je nooooooooooooooit.
    Je zult er nog vaak van spreken en veel van dromen.
    Poficiat met je 30 jarig huwelijk.
    Maak er samen maar een groot feest van.
    Groetjes van Cockie en van mij.
    Gerard Maas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2005

Weer thuis

07 Mei 2005

Ik ben er!

06 Mei 2005

Nog één nachtje slapen

02 Mei 2005

Galicië

28 April 2005

ZON!!!
Karin
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 762
Totaal aantal bezoekers 116762

Voorgaande reizen:

01 April 2022 - 08 Mei 2022

Nog één keer!?

03 Maart 2017 - 30 April 2017

Via de la Plata

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: