Belorado - San Juan de Ortega - Villafria - Reisverslag uit Vìllafría, Spanje van Karin Broek - WaarBenJij.nu Belorado - San Juan de Ortega - Villafria - Reisverslag uit Vìllafría, Spanje van Karin Broek - WaarBenJij.nu

Belorado - San Juan de Ortega - Villafria

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

15 April 2022 | Spanje, Vìllafría

Donderdag 14 april

Vandaag 24 km van Belorado naar San Juan de Ortega. De dag begint met een grijze deken over het landschap, hoge vochtigheid, maar het blijft droog. Er zit een fikse klim in vandaag,van 770 meter naar 1162. Gelukkig onderweg wel gelegenheid voor een kop koffie en een broodje. De laatste 12 km niets. Het weer wordt prachtig volop zon en om 16.00 arriveren we. De laatste kilometers opgelopen met een echtpaar uit Barcelona,Agatha en Pepe, zij lopen de camino in etappes en soms komt er een van hun kinderen een paar dagen meelopen. Het gaat echt lekker met lopen, helemaal geen blarenpijn meer. In San Juan de Ortega naar de herberg in een voormalig klooster. In een woord: verschrikkelijk!!! De herberg wordt nu blijkbaar privé uitgebaat en de eigenaren maken er weinig werk van. Wel € 15,00 voor een bed en € 7,00 voor het avondeten dat nergens naar smaakt. De bad/wc ruimte is vies, er staan centimeters water in en onder het douchen krijgt iemand het pleisterwerk van het plafond op haar hoofd. Vies, vies. Ik ga hier niet douchen, dat komt dan morgen wel weer. In een café-restaurant (waar we dus hadden moeten gaan eten) drinken we een kopje koffie met enkele pelgrims. Het is koud s' nachts. Geen ontbijt dus dat doen we elders.

Vrijdag 15 april

De meeste mensen gaan naar Burgos, een wandeling van 27 km. Judith,Alois, Simone en ik gaan naar Villafria, 10 km voor Burgos. Het voordeel is dat we dan vandaag niet te ver hoeven en dat we morgen al vroeg in Burgos zijn om de stad een beetje te bezichtigen. Simone heeft last van haar voet en gaat met de taxi, Judith heeft last van haar knie maar loopt toch. Het is weer een mooie wandeling en wéér prachtig weer. Judith en ik lopen samen maar wel apart, we willen niet de hele tijd praten. Er passeren ons veel andere pelgrims, het is nog steeds druk op de camino, dat zou na Burgos minder moeten worden. Volgens Pepe zitten we al op de Meseta, de noordelijke hoogvlakte van net voor Burgos tot León. Veel pelgrims slaan dit stuk over omdat het saai zou zijn. We zullen het zien. Pepe en Agatha gaan wel naar Burgos. Hun jongste zoon gaat van daaruit een paar dagen met hen mee wandelen. Vandaag slapen we in een hotel, wel verdiend na de misère van afgelopen nacht. Heerlijk gedoucht, lakens, dekens, handdoek, kortom luxe.

• 16 April 2022 - 14:26

Erik Kauffeld:

Fantastisch Karin. Wat een mooie verhalen en ervaring. Succes met de volgende etappes.

• 16 April 2022 - 23:46

Marie-José Van Keulen:

Hoi Karin mooi om met je mee te kunnen lopen met je verhalen,het is een hele reis met pieken en dalen maar je doet het toch maar,knap hoor het is een hele loop en je houd de moed er wel in,hoop dat je vandaag een lekker bed hebt om goed te kunnen slapen en weer uitgerust verder kunt gaan,succes met de volgende route en ik blijf je volgen, liefs Marie-José

• 17 April 2022 - 12:41

Sabine Verhoeven:

Zo herkenbaar (dat vieze gedoe) afgelopen voorjaar tijdens onze fietstocht ook ervaren. Vieze campings waar je nauwelijks onder de douche durft te staan, maar wel weer heerlijk om daarna weer op een schone camping te komen en 180graden alles is. Zo ervaar jij dat natuurlijk ook. Ups and Downs, maar hopelijk meer Ups. Wat heerlijk dat je zo af en toe samen kunt oplopen met mensen en op tijd weer even alleen kunt wandelen. Vind het nog steeds mega stoer wat je doet. Mooie dagen weer, en hopelijk na morgen weer wat rustiger met mensen nu de Semana Santa bijna voorbij is. Lieve knuffel skatje van me :-)